Witaminy a płodność

Witaminy, podobnie jak składniki mineralne pełnią szereg ważnych funkcji w organizmie. Wydaje się, że najważniejsze dla prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego są takie witaminy jak: kwas foliowy, witaminy z grupy B, witamina D oraz te o działaniu antyoksydacyjnych (A, C, E).

Jak witaminy walczą z homocysteiną?

Homocysteina to związek występujący m.in. w płynie pęcherzykowym jajnika. Jej nadmiar powiązany jest z mniejszą szansą na zapłodnienie, ponieważ zaburza interakcję pomiędzy komórką jajową a plemnikiem.

Witaminy, które utrzymują odpowiedni poziom homocysteiny to kwas foliowy, witamina B12 i B6. Badania pokazały, że podczas niedoboru kwasu foliowego homocysteina gromadząca się w zarodku zaburza jego rozwój. Witamina B6, która również pomaga w obniżaniu homocysteiny, wpływa także na stężenie progesteronu. Z kolei niedobór B12 może zaburzać owulację, utrudniać zagnieżdżenie zarodka i przyczyniać się do niepłodności.

Witamina D a zespół policystycznych jajników

Niedobory witaminy D obserwuje się u kobiet z zespołem policystycznych jajników zmagających się m.in. z nadmiernym owłosieniem, insulinoopornością i niepłodnością. Niskie stężenie tej witaminy przyczyniać się także może do zahamowania dojrzewania pęcherzyków jajnikowych.

Tarcza ochronna przed wolnymi rodnikami

W naszych komórkach cały czas dochodzi do różnych przemian, które przyczyniają się do powstawania wolnych rodników. Organizm posiada jednak różne mechanizmy, które zapewniają równowagę i chronią go przed stresem oksydacyjnym. Tutaj dużą rolę odgrywają m.in. witaminy antyoksydacyjne: A, C i E.

Stres komórkowy może powodować zaburzenia owulacji, zapłodnienia, a także rozwój zarodka i jego zagnieżdżenie w macicy. Dlatego tak ważne jest zapobieganie niedoborom witamin antyoksydacyjnych. Dzięki witaminie A płód może rozwijać się prawidłowo. Witamina E zapobiega poronieniom i zaburzeniom owulacji. Witamina C niezbędna natomiast jest do produkcji kolagenu, którego niedobór może zaburzać m.in. wzrost pęcherzyka jajnikowego.

Żywność bogata w witaminy płodności

Kwas foliowy znajduje się w zielonych warzywach liściastych, produktach pełnoziarnistych, roślinach strączkowych i jajkach. Dobrym źródłem witaminy B12 jest mięso, podobnie witaminy B6. B6 w znacznej ilości występuje także w kaszy gryczanej. Bogate w witaminę C są owoce i warzywa, m.in. papryka, pomidory, porzeczki, truskawki i cytrusy. Witamina E występuje głównie w olejach, nasionach i orzechach. Dużo witaminy A znajduje się w warzywach takich jak marchew, dynia, jarmuż, szpinak czy boćwina. Bogate w nią jest także żółtko jaj oraz wątróbka (w ciąży należy ograniczyć jej spożycie).

Literatura:

Brzozowska M, Karowicz-Blińska A. Rola niedoboru witaminy D w patofizjologii zaburzeń występujących w zespole policystycznych jajników. Ginekol Pol 2013; 84: 456-460.
Buhling KJ, Grajecki D. The effect of micronutrient supplements on female fertility. Curr Opin Obstet Gynecol 2013; 25: 173-180
Ruder EH, Hartman TJ. Goldman M.B. Impact of oxidative stress on female fertility. Curr Opin Obstet Gynecol 2009; 21: 219-222
Tamura T, Picciano MF. Folate and human reproduction. Am J Clin Nutr 2006; 83: 993-1016