Spożycie białka a płodność

Białko obecne jest w każdej komórce człowieka i stanowi jej podstawowy materiał budulcowy. Jest składnikiem niezbędnym do rozwoju i wzrostu organizmu. Białka wchodzą w skład enzymów, które biorą udział w wielu przemianach metabolicznych, m.in.procesie trawienia, widzenia, transporcie tlenu (hemoglobina) i żelaza (transferryna), a to tylko niektóre funkcje, jakie pełni ten składnik pokarmowy. Naukowcy dostrzegają również ważną rolę białka w profilaktyce niepłodności.

Spożycie białka a zaburzenia owulacji

Dieta bogata w białko zwierzęce może mieć wpływ na stężenie hormonu o nazwie insulinopodobny czynnik wzrostu (IGF-1). Wysokie stężenie tego związku może predysponować do zaburzeń jajeczkowania. Potrzeba jednak więcej badań, aby dokładnie wyjaśnić te mechanizmy.

Powiązania między spożyciem białka i jego źródłami w diecie a zaburzeniem owulacji postanowili zbadać także badacze z Harvardu. Udowodniono, że u kobiet spożywających więcej białka roślinnego niż zwierzęcego rzadziej występował problem niepłodności. Co więcej, włączenie do jadłospisu jednej dodatkowej porcji mięsa (szczególnie kurczaka lub indyka, które stanowiły główne źródło mięsa w grupie badanych kobiet lub czerwonego mięsa) bez jednoczesnego zwiększenia kaloryczności posiłków, także wiązało się ze wzrostem ryzyka niepłodności.

Czy warto spożywać więcej białka roślinnego?

Badacze dowiedli, że zastąpienie 5% energii pochodzącej w diecie z białka zwierzęcego białkiem roślinnym, przynosi korzystne rezultaty w postaci spadku ryzyka niepłodności aż o połowę. Podobną zależność obserwuje się w przypadku zastąpienia węglowodanów białkiem pochodzącym z roślin.

Literatura:

Chavarro J.E., Rich-Edwards J.W., Rosner B.A., Willett W.C. Protein intake and ovulatory infertility. Am. J. Obstet. Gynecol., 2008; 198: 210.e1-210.e7
Chavarro J.E., Rich-Edwards J.W., Rosner B.A., Willett W.C. Diet and lifestyle in the prevention of ovulatory disorder infertility. Obst. Gyn 2007; 110: 1050-1058.