Co powinno być głównym źródłem białka w diecie w 1. roku życia dziecka?

Specjaliści zalecają wyłączne karmienie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia dziecka. Dlatego pierwszym i najważniejszym źródłem białka w tym okresie powinno być mleko mamy. W przypadku niemowląt, które z różnych przyczyn nie mogą być karmione piersią (np. za mała ilość pokarmu, obecność przeciwwskazań do karmienia piersią lub inne), pokarmem pierwszego wyboru powinno być mleko kobiece z banku mleka. Karmienie takim mlekiem po opuszczeniu szpitala może być kontynuowane zgodnie z zaleceniem lekarza. Więcej informacji o bankach mleka dostępne jest tutaj.

W innym przypadku niemowlę w pierwszym półroczu życia powinno otrzymywać mleko modyfikowane, tzw. mleko początkowe oznaczone cyfrą 1. Skład tego mleka, a szczególnie ilość i jakość białka jest odpowiednio dopasowany do rozwoju przewodu pokarmowego niemowlęcia i jego potrzeb żywieniowych. Dzięki temu dostarcza ono niemowlęciu wszystkie składniki pokarmowe niezbędne do optymalnego rozwoju psychofizycznego.
Pamiętaj, że poszczególne mleka modyfikowane różnią się zawartością białka. Warto skonsultować z lekarzem pediatrą, które z nich wybrać.

A co oprócz mleka?

Około 6. miesiąca życia mleko mamy (lub mleko modyfikowane) zaczyna być niewystarczające dla pokrycia potrzeb szybko rosnącego niemowlęcia W tym czasie należy zacząć podawanie pokarmów uzupełniających, czyli produktów innych niż mleko. Są one źródłem dodatkowej ilości białka, energii, żelaza, cynku, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E) oraz pierwiastków śladowych.

Jakie produkty wybrać?

Począwszy od 5.-6. miesiąca możemy wprowadzić do diety niemowlęcia mięso, będące bardzo dobrym źródłem pełnowartościowego białka. Zaleca się na początku wprowadzanie niewielkich ilości (ok. 10g) gotowanego chudego mięsa drobiowego (indyk, kurczak), królika lub cielęciny. Później w jadłospisie niemowlęcia może pojawić się chude mięso wieprzowe (schab) lub wołowe. W wieku 5-6 miesięcy możemy również jako źródło białka wprowadzić jajo kurze.

A co z rybami?

W 7. miesiącu życia dietę niemowlęcia możemy urozmaicić podając rybę. Zalecane są, m.in. pstrąg, dorsz, łosoś, szprot, sardela czy śledź. Nie należy podawać mięsa ryb drapieżnych i długo żyjących, np. tuńczyka czy miecznika. Te ryby mogą zawierać więcej zanieczyszczeń, tj. metali ciężkich (rtęci) i dioksyn. Najbezpieczniejszym wyborem w przypadku niemowląt będą specjalne produkty dla tej grupy (czyli tzw. dania słoiczkowe dla niemowląt).

Jednak głównym źródłem białka w tym okresie nadal powinno być mleko mamy lub mleko modyfikowane: mleko początkowe (do 6. miesiąca życia) lub mleko następne, oznaczone cyfrą 2 (po 6. miesiącu życia).

Moje dziecko ma już prawie rok…

Pomimo stopniowego rozszerzania diety dziecka, pod koniec pierwszego roku życia najważniejszym i głównym źródłem białka wciąż pozostaje mleko mamy lub mleko modyfikowane. Jednak około 9.-12. miesiąca życia do diety niemowlęcia możemy stopniowo wprowadzać również „tradycyjne” produkty mleczne.
W tym wieku zaleca się podawanie mlecznych napojów fermentowanych (jogurtu, kefiru) oraz serów twarogowych. Powinny być to produkty naturalne, bez dodatku cukru czy innych substancji dodatkowych. Można również wprowadzić niewielkie ilości mleka krowiego (np. do przygotowywania potraw), ale nie powinno być ono podawane jako główny produkt mleczny przed ukończeniem 1. roku życia dziecka.

Literatura:

Szajewska H, Horvath A, Rybak A, Socha P. Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne/Pediatria, 2016; T. 13: 9-24
Szajewska H, Socha P, Horvath A i wsp. Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne Pediatria 2014;11:321-338.