Wpływ składników pokarmowych na płodność

Prawidłowo zbilansowana dieta zapewnia kobiecie wszystkie składniki niezbędne do zachowania zdrowia. Wszelkie odstępstwa, czyli zarówno niedobory jak i nadmiary, mogą negatywnie wpływać na funkcjonowanie układu rozrodczego. Dlatego też przyszła mama powinna zwrócić szczególną uwagę na swoje menu.

Warto również podkreślić, że badania pokazują, że zdrowy styl życia, w tym zbilansowana dieta mogą zmniejszyć ryzyko niepłodności spowodowane zaburzeniami owulacji prawie o 70%.

Dlaczego warto sięgać po roślinne źródła białka?

Naukowcy dowiedli, że płodności sprzyja większy udział w diecie białka pochodzącego z roślin. O połowę obniżyło się ryzyko niepłodności u kobiet z zaburzeniem owulacji, które zamieniły 5% energii diety pochodzącej z białka zwierzęcego na roślinne. Wyniki wykazały również, że zamiana węglowodanów na białko roślinne jest także pozytywna.

Czy węglowodany mogą wpływać na owulację?

Zbyt duży udział w diecie węglowodanów, szczególnie cukrów prostych, może zaburzać równowagę hormonalną przyszłej mamy. Badania naukowe pokazały, że dieta oparta o produkty z wysokim indeksem glikemicznym, które szybko podnoszą stężenie glukozy we krwi, może mieć niekorzystny wpływ na płodność. Dlatego też kobieta planująca ciążę powinna wybierać razowe pieczywo, pełnoziarniste makarony, nieoczyszczone kasze. W jej diecie nie powinno zabraknąć warzyw i owoców.
Szczególną uwagę na jakość węglowodanów w diecie powinny zwracać kobiety z PCOS, u których występuje insulinowrażliwość. Zbyt duże spożycie cukrów prostych może przyczyniać się do zaburzeń hormonalnych i pogłębić problem z trudnością w zajściu w ciążę.

Tłuszcze a płodność

Płodności służą jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które odnajdziemy w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym czy margarynach miękkich dobrej jakości.
Kobiety, które chcą zostać mamami powinny z diety wykluczyć żywność bogatą w tłuszcze typu trans. Wysokie spożycie tego rodzaju tłuszczu może powodować problemy z owulacją. Ich źródłem m.in. jest żywność fast food, słodycze i pieczywo cukiernicze, niskiej jakości margaryny. Warto zawsze prześledzić etykietę produktu i wybierać żywność bez „częściowo uwodornionych/utwardzonych” olejów roślinnych.

Witaminy i składniki mineralne

Dla prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego kobiety niezbędne są witaminy antyoksydacyjne (A, C, E), które dbają o zmniejszanie stresu oksydacyjnego w organizmie. Ważne są również witaminy z grupy B. Witamina B6 jest odpowiedzialna za utrzymanie właściwego poziomu progesteronu we krwi. Niedobór witaminy B12 może sprzyjać m.in. zaburzeniom owulacji. Kwas foliowy jest również bardzo ważnym składnikiem odżywczym wpływającym na płodność kobiet. Zapobiega on także wadom rozwojowym płodu.
Żelazo, magnez i cynk to związki mineralne, których niedobór może wpływać negatywnie na płodność. Niedokrwistość związana z niedoborem żelaza może być przyczyną niskiej masy urodzeniowej dziecka. Niedostatek magnezu może skutkować m.in. przedwczesnym porodem. Cynk jest natomiast niezbędnym składnikiem do prawidłowego przebiegu cyklu menstruacyjnego kobiety.