Jakie tłuszcze powinny dominować w diecie kobiety planującej ciążę?

Rola tłuszczu w organizmie często sprowadzana jest jedynie do materiału energetycznego. Natomiast tłuszcz jest składnikiem błon komórkowych, źródłem witamin takich jak A, D, E i K. Z kolei wielonienasycone kwasy tłuszczowe zapewniają m.in. prawidłowe funkcjonowanie wzroku i mózgu. Dbają także o serce i wspomagają odporność.

Postaw na olej rzepakowy lub oliwę, jedz orzechy

Oleje roślinne, takie jak np. olej rzepakowy czy oliwa z oliwek są dobrym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które dbają m.in. o prawidłowe utrzymanie stężenia cholesterolu we krwi. Co więcej, badania pokazały, że zastąpienie tłuszczami jednonienasyconymi niekorzystnych dla zdrowia tłuszczów trans, wiąże się z poprawą płodności kobiet. Tłuszcze jednonienasycone pomagają również w walce z insulinoopornością, z którą często zmagają się kobiety otyłe.
Dobrym źródłem nienasyconych tłuszczów są także orzechy i nasiona. Warto również podkreślić, że dodatkowo zawierają cenne składniki, takie jak witaminy antyoksydacyjne (witaminę E) czy minerały, np. cynk czy selen.

Niezbędne kwasy tłuszczowe, czyli jakie…?

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe nie są produkowane w naszym organizmie, dlatego określane są jako niezbędne i muszą być dostarczane z żywnością. Wyróżniamy 2 rodzaje tych tłuszczów: omega 3 i omega 6. Kluczową rolę dla zdrowia pełnią kwasy DHA i EPA, należące do rodziny omega

W diecie Polaków zazwyczaj brakuje tłuszczów z rodziny omega 3, które odpowiadają m.in. za prawidłowy rozwój mózgu czy wzroku. Dlatego też kobiety planujące ciążę powinny zwrócić szczególną uwagę, czy w ich diecie znajdują się dobre źródła tych kwasów tłuszczowych.

Bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega 3 są tłuste ryby morskie. Powinny co najmniej dwa razy w tygodniu znajdować się w jadłospisie kobiet, które planują zostać mamą. Z uwagi na ewentualne zanieczyszczenia wód morskich, warto wybierać ryby oceaniczne. Doskonale sprawdzą się takie gatunki jak śledź, makrela czy łosoś.

Unikaj przetworzonej żywności

Z uwagi na niekorzystne oddziaływanie na organizm, a nawet na płód, tłuszczów typu trans, kobiety planujące ciążę powinny unikać żywności będącej ich źródłem. Ograniczyć należy żywność typu „fast food”, a także przetworzoną żywność, w składzie której znajdują się częściowo uwodornione/utwardzone tłuszcze.

Literatura:

Chavarro JE, Rich-Edwards JW, Rosner BA, Willett WC. Dietary fatty acid intakes and the risk of ovulatory infertility. Am. J. Clin. Nutr., 2007; 85: 231-237
Świątkowska D. Żywienie a płodność. Dieta kobiet w okresie prokreacyjnym. Pediatr Med rodz Vol 9 Numer 1, p. 102–106